شروع کار فرهنگی در یک مسجد متن
.........................................................
شروع کار فرهنگی در یک مسجد
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:50]
سلام
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:50]
برای اینکه یک کار فرهنگی رو شروع میخواید کنید باید این نکات رو در نظر بگیرید...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:51]
اول تعداد مخاطبین زیر 13 سال شما چند تا هست ؟
تعداد مخاطبین بین 13-16 سال چند تا هست ؟
مخاطبین 17-19 سال تون چند تا هست ؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:51]
مخاطبین دانشجویی تون چند تا هست ؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:52]
دوم شما میخواید با کدوم گروه بیشتر کار کنید؟
کادری که میخوای کار کنه در چه سنینی هستند؟
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 10:55]
الان اینارو جواب بدم؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:56]
آره
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 10:56]
[In reply to محمدرضا مدرس]
کادر تقریبا بچه های هم سن خودم
محمدرضا مدرس, [12.07.19 10:57]
بعد بگو که اونجا تا الان چکار هایی انجام میشده ؟
چقدر برنامه های مصداقی که قرار است در جواب سئوال بالا بدی ، با نظم داره پیش میره ؟
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 10:57]
[In reply to محمدرضا مدرس]
همشون دیگ😕عمومی
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:00]
[In reply to محمدرضا مدرس]
والا کارایی ک انجام شده تو مساجدی مثل مسجد قمر بنی هاشم و امام باقر ع خودتون خبر دارید
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:00]
بعضی مساجد هست که کلا برنامه ای اجرا نمیشه
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:00]
مثلا خیلی شاهکار کنن یه اردویی چیزیی
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:00]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
یعنی همه زیر 13 سال هستند ؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:01]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
تو این مسجدی که میخوای کار کنی اسمش چیه ؟
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:01]
زیر ۱۷ شما حساب کنید
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:01]
[In reply to محمدرضا مدرس]
صاحب الزمان
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:01]
نظر خودم اینه که یه جا نباشم
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:01]
[In reply to محمدرضا مدرس]
این تفکیک بازه ای مهم است چون میفهمی که هر کدومشون یک نوع فهم و حال و هوایی دارند..
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:02]
خب...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:02]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
خب توی مسجد صاحب الزمان توی تابستون دارند چکار میکنن ؟
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:03]
یه اردو مشهد داریم،حلقه های صالحین
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:03]
کارگاه و این چیزا فک نکنم برگذار شده
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:03]
سرود همدارند😊
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:04]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
توی حلقه صالحین چه برنامه های اجرا میشه مثل کلاس قرآن و احکام یا هر چیزی دیگه ای هست رو بگو.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:04]
برنامه کتابخوانی هم بود ک لغو شده فکر کنم
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:04]
تعداد این نوجوونا رو هم بگو.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:04]
[In reply to محمدرضا مدرس]
هنوز برنامه ای ندارن فک کنم
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:04]
[In reply to محمدرضا مدرس]
۱۰ تا شما حساب کنید
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:05]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
خب اصلا اونجا رفتی سئوال کنی ؟
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:05]
خب خبر دارم
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:06]
اگرم داشته باشن اجرا نکردن
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:08]
خب برای زیر 13 سال
اول سعی کن یک سری برنامه های تفریحی و ورزشی داشته باشید. نظم این برنامه ها از همه چی مهم تر است یعنی اگر دو تا برنامه ی خوب داشته باشی ولی منظم بهتر است از صد تا برنامه غیر منظم.
در کنار این یک سری خواندن قصه های قرآنی داشته باشید.
بار اول خودت داستان رو براشون بخون ؛
بار دوم میتونی کتاب قصه رو بدی به هر دو یا سه نفر از نوجوانان برای دیگران به صورت تئاتر اون قصه رو اجرا کنند.
یک نحوه دیگه اجرای و گفتن قصه های قرآنی این هست که شما همزمان که داری قصه را میگی نقاشی هایی مرتبط با قصه بگی ..
بار بعد خود نوجوانان بیان مثل شما قصه بگن و نقاشی هایی مرتبط با قصه رو همزمان بکشند و مثل شما کار قصه گویی را اجرا کنند. این کار میتواند دارای جذابیت برای نوجوانان داشته باشد.
کلاس احکام
کلاس تست هوش برای سرگرمی.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:09]
کارهایی هم که گفتم نیاز به استعداد خاصی نیست کافی است بری اجرا کنی.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:11]
برای نوجوونای بالای 13 یا بالای 14-16 سال
برنامه ورزشی و تفریحی
کلاس تست هوش
کلاس احکام
بجای قصه های قرآنی سعی کن به این کلاس بگی تفسیر ساده قرآن
میتونی قصه رو براشون بگی ولی نیاز نیست به صورت تئاتر باشه.
بجای تئاتر مسابقه کتابخوانی داشته باش.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:11]
برای این گروه و گروه با سن بالاتر ما کتاب سلام بر ابراهیم 1 و 2 رو پخش کردیم خوب جواب داد.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:12]
خب...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:12]
یک زمین والیبال هم برای این گروه زدیم که باعث شده بچه های مسجدای دیگه هم بیان مسجد ما برای مسابقه و بازی ...
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:12]
بنظرتون نیار به مطالعه دارم
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:12]
یا استارتو بزنم
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:12]
خود به خود زمین والیبال یک توری با ارتفاع بالا داره و نوجوونای کوچکتر نمیان و مشکلی نداری که اونها ناراحت نشن.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:13]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
صد در صد
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:13]
[In reply to محمدرضا مدرس]
یک زمین والیبال نشسته بزن برای نوجوونای کوچکتر ....
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:13]
مطالعه چی
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:13]
[In reply to محمدرضا مدرس]
خب...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:14]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
برای این صبر کن بعد از مصداق کارها یک سری نکات تربیتی برات تایپ میکنم.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:14]
اوک
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:18]
برای ترویج کتابخوانی میخونی از طریق مسابقه مقاله نویسی حول محور یک کتاب ، یا سخنرانی حول محور یک کتاب، یا نقاشی چندتایی حول محور یک کتاب، نمایشنامه نویسی حول محور یک کتابی که خودش نمایشنامه ای نیست مثل همین سلام بر ابراهیم و انیمیشن سازی و ...
کتابخوانی رو ترویج بدی.
برای نوجوانان زیر 13 سال مسابقات نقاشی دیواری یا کاغذی هم ایده جالبی است.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:19]
[In reply to محمدرضا مدرس]
بچه ها انجام میدن؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:20]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
اگر جایزه 50 هزار تومنی بزاری از خداشونه.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:20]
اها😄
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:21]
اگر زدی 100 هزار تومن من خودم از اینجا میام فسا برای مسابقه...
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:21]
😂😂😂
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:21]
خب
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:21]
خب آموزش های فنی مثل برق کشی و رنگ زدی ، جوشکاری ، کشاورزی و .. و بخصوص کشاورزی میتونه در تربیت تأثیر فوق العاده داشته باشه.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:22]
تربیت فنی دیگ
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:23]
یک سری از نکات همینجوری رو هم در صفحه کار با نوجوانان وبلاگ خط فرهنگی میتونی ببینی ...
http://khatfarhangi.blog.ir/post/102
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:23]
باوشه حتما
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:23]
بعد کارگاه چی؟
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:23]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
تربیت شخصیت منظورم بود.
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:24]
چه ارتباطی با شخصیت داره
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:27]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
این لینک رو ببین. این در همون صفحه پیشنهاد کار با نوجوانان بود...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:27]
http://khatfarhangi.blog.ir/1396/07/10/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%D9%86
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:29]
[In reply to رضا فسایی فرهنگیان قم]
کارگاه تحلیل ماهواره ، کارگاه تست هوش
کارگاه استقلال شخصیت
کارگاه نظرخواهی
دوتای اخری یکم توانمندی شخصی خودت رو میخواد.
میتونی بعد از یکی دو تا کارگاه فیلم جشنواره عمار یا مستند یا انیمشن های خوب رو بذاری ....
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:31]
کارگاه آموزش نرم افزار های کامپیوتر مثل وبلاگ نویسی ، word ، پاور پوینت ، تدوین فیلم و ....
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:32]
برای تحلیل ماهواره برای نوجوانان یک فیلم داریم به زودی بارگذاری ش میکنم.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:32]
در حین کارگاهها حتما جایزه بده.
من همیشه یک سری سئوال از نوجوونا میکنم در کارگاه تحلیل ماهواره و از 1000 تا 50 هزار جایزه میدیم. شما هزاری تا دو هزار تومن بده.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:34]
مسابقه تیراندازی با تفنگ بادی هم خوبه ؛ تفنگ بادی رو خود سپاه میده. مسابقه موشک آبی ؛ موشک کاغذی ، سقوط آزاد تخم مرغ ، طرح جمع آوری زباله از طبیعت ، خرید کاغذ کیلویی از نوجوونا و ...
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:36]
اینها اون مصداقی هایی هست که حالا خودت میتونی بیشترش کنی.
ولی گفتم سعی کن چندتا ساده اش رو در توان شخصی خودت یا مجموعه تون اجرا کنی ..
مهم نظم است و کاری کنی که بعد از تو هم یک جوان دیگه اینها رو انجام بده یعنی وقتی شما هم نباشی کار ادامه کنه. این نیاز به توجیه فکری بچه های کادر داره و باید حداقل یک نفر ثابت در شهرستان باشه.
توجیه فکر هم نیاز به مطالعه داره که حالا بعد در نکات تربیتی برات میگم.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:38]
خب به زودی نکات تربیتی رو برات میگم.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:39]
نماز جمعه هم باید برم😁👋
رضا فسایی فرهنگیان قم, [12.07.19 11:43]
خیلی خب دستتون درد نکنه❤️😍
محمدرضا مدرس, [12.07.19 11:58]
http://khatfarhangi.blog.ir/1396/03/20/%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%85%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87
کارگاههای تحلیل ماهواره
اون آقای علی صادقی برای نوجوانان اجرا کرده
محمدرضا مدرس برای دانشجویان
یک تحلیل ماهواره هم برات دارم آپلود میکنم خودم برای نوجوونا اجرا کردم.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:33]
اما نکات تربیتی :
اولین نکته : مهمترین نکته در کارهای فرهنگی این هست که رفتار شما با دیگران بر اساس تواضع و خاکی باشد.
نمونه ای از این رفتارها را در 4 کتاب زیر میتونی ببینی :
دوست داری نحوه ی رفتار خوب با نوجوونا و جوونا رو به صورت مصداقی یاد بگیری 4 کتاب زیر در این زمینه خیلی خوب هستند:
📚سلام بر ابراهیم 1و 2
📚کتاب قرار بی قرار ؛ شهید مصطفی صدرزاده
📚کتاب عمار حلب؛ شهید محمدحسین محمدخانی
روابط عمومی قوی این شهدا خیلی از لات و لوت ها رو جذب کرده و روی همه رو توی مرام گذاشتن کم کرده؛
# رفتار خاکی مهمترین رفتار در فعالیت فرهنگی است؛ و این 4 کتاب مصادیق این رفتار رو یادت میده. قطعا واجب هر مجموعه فرهنگی برای نیروهای کادر اصلی خود یک منشور رفتار با مخاطبین مجموعه تبیین کند تا خدایی نکرده کادر اصلی با رفتار اشتباهی مردم و مخاطبین نوجوان و جوان را از فعالیت های فرهنگی بیزار نکنند.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:37]
نکته دوم تربیتی : اگر میخواهید کار فرهنگی کنید بدونید بدون مطالعه و حوصله به خرج دادن نمیشود کار کرد. چرا که دشمنان ما اینقدر وقت میذارند تا حرفه ای کار کنند ولی ما حاضر نیستیم حتی یک صفحه مطالعه کنیم یا درست وقت بذاریم. مگر میشود کاری کرد و برای آن وقت نگذاشت.
بدانیم هرچقدر خود ما عمل کنیم تأثیر کارمون عمیق تر است. نمیگم اگر عمل نکنیم تأثیر نداره چرا تأثیر دارد ولی اگر واقعا فکر اسلام هستیم باید خودمان خوب عمل کنیم. خوب توسل کنیم، از شهدای شهرمون بخوایم خودشون بچه ها رو اصلاح کنند. اصلا بچه های مجموعه رو ببریم گلزار شهدا تا با شهدا انس بگیرند.
مطالعه بسیار واجب است تا هم بدانیم کاری که میکنیم خلاف شاخص اسلامی نیست و هم به شبهات ایجاد شده در مجموعه جواب بدیم. مشاوره های که میدیم فنی و دقیق باشد
نکته تربیتی بعدی 👇
استقلال شخصیتی مخاطب
سعی کن در کار کردن با دیگران بحای اینکه افراد رو وابسته به خودت بار بیاری و یک وابسته عاطفی ایجاد کنی فکر افراد رو رشد بده تا از نظر شخصیتی مستقل بار بیایند.
با کارهایی زیر میشود این استقلال شخصیتی رو ایجاد کرد:
1- دادن مسئولیت به افراد
2- عدم ارتباط صمیمی بیش از ضرورت - با همه دوست صمیمی باشید نه یک نفر -
3- مطالعه کتاب و مسابقات نوشتنی و سایر مسابقات
اگر شما یک نوجوان یا جوان را به خود بیش از ح وابسته کردی فردا روزی که این باید خودش تنهایی به دانشگاه یا سربازی برود دچار مشکل خواهد شد. دانشجو داریم که الان 25 سال ش هست ولی از نظر شخصیتی وابستگی اش زیاده و نمیتونه کارها رو به تنهایی انجام بده.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:38]
نکته سوم تربیتی : ارتقاء سطح فکری مخاطبین
به هر روش ممکنی که شده سطح فکری افراد رو بالا ببرید چرا که اگر این کار رو نکنیم باعث میشود فرد در فضای شبهه آمیز درون جامعه دچار مشکل شود و دینش دچار تزلزل بشود.
یک نکته : گاهی که فرد کتاب نمیخواد از تکنیک هایی که در بهش ترویج مطالعه کتاب گفتیم استفاده کنید.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:40]
نکته چهارم : ارتقاء سطح خلاقیت
سعی کنید برنامه هایی اجرا کنید که سطح خلاقیت افراد را بالا ببرید. در مدارس از دانش آموز میخواستن که کاردستی درست کند تا خلاقیتش افزایش یابد. روش های دیگر افزایش خلاقیت همون اموزش های فنی و حرفه ای و مسابقات نقاشی و ... می باشد.
برخی اوقات کلاس تست هوش هم میتواند به خلاقیت کمک کند.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:49]
نکته پنجم : اگر کار بدی از نوجوانان دیدی مستقیم نسبت به اون تا میتونی تذکر نده در عوض غیرمستقیم بهش بفهمون کار اشتباهی کردی.
برخی اوقات به جای اینکه به جزئیات گیر بدیم بهتره سطح ذهنی افراد رو بالا ببریم.
یک نوجوانی داشتیم که نقاشی اش خوب بود ولی همه اش نقاشی های جنسی یا همون خاک بر سری میکشید من بجای اینکه بهش بگم این نقاشی ها حرام است بهش گفتم :
اگر امروز صیح پنیر بخوری، ظهر پنیر بخوری، شب پنیر بخوری، فردا صبح پنیر بخوری و فردا ظهر پنیر بخوری
همینجور که مدام میگفتم پنیر خسته اش شد و گفت : وای حالم بهم خورد چقدر میگید پنیر ،
گفتم دیدی از تکرار یک پدیده خسته شدی. نقاشی های که تو میکشی ما بهتر و بیشترش رو توی ماهواره و .. دیدیم پس سعی کن یک نگاه نو از درختی یا پدیده ها بکشی و با یک متن کنار نقاشی خودت دیگران رو به فکر واداری...
کار تکراری نکن.
پس طرز برخورد با افراد باید تا میشه با تجربیاتی که کسب میکنی متفاوت باشه.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:51]
نکته ششم : سعی کن انرژی اضافه نوجوانان و جوانان رو بسوزونی
این انرژی اضافی باعث میشود نوجوان و جوان بیکار باشد و به گناه کشیده شود. امام علی علیه السلام میفرماید : اگر نفس خود را مشغول نکنی او تو را مشغول میکند.
ما سعی میکنیم با والیبال و یا با سرکار بردن نوجوانان کارهایی مثل رنگ زنی هم انرژی آنها را بسوزانیم و برای آنها کار ایاد کنیم که درآمد داشته باشد و عزت نفس پیدا کند.
هر چقدر بتونید کارهای درآمد زا ایجاد کنید خیلی از نوجوانان و جوانان رو به مسجد جذب خواهید کرد.
کارهای ساده و درآمدزا رو به اینها یاد بدید. البته کار اصلی خودتون رو بازاریابی برای محصولاتی که اونها درست میکنند قرار بدید. مثل اینکه برای اینکه محل فروش سبزی خشک رو بازاریابی کنید و از اینها بخواهید سبزی ها را تمیز و خشک کنند و شما برای اینها بفروشید.
ما در یکجایی برای اینها پروژه های تایپ اینترنتی پیدا میکردیم تا هم تایپ کنند و وقتشون پر بشه و درآمد کسب کنند.
میتونید از عطاری ها محصولات مورد نیازشون رو بپرسید و برای نوجوونا بازاریابی کنید.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:54]
نکته هفتم :
عصبانیت سم در کار با نوجوانان و جوانان هست :
به همه فعالین فرهنگیای که با نوجوانان و جوانان کار میکنم به شدت توصیه میکنم عصبانی نشوید زیرا یک عصبانیت باعث میشود نوجوان یا جوانی مسجد را رها کرد و در اینصورت معلوم نیست از کجا سر درآورد. یک تجربه هم به من نشان داده اکثرا عصبانیشدنها برای این است که ما فعالین فرهنگی فشار کار را بر روی خودمان زیاد کردهایم یا انتظار خودمان را از دیگران بالا بردهایم. مثلاً ما از یک نوجوان سیزده ساله انتظار داریم مثل یک جوان 28 ساله منطقی باشد؛ خب این انتظار بالا باعث میشود باد دیدن یک حرکت کودکانه از نوجوانان و جوانان زود ناراحت شویم. شده مقدار کارها و انتظارات را کم کنیم ولی عصبانی نشویم. همینکه شما یک برنامه منظم داشته باشید ولو با تنوع کمتر و غلظت کمتر، و باعث شود تا نوجوانان و جوانان منظم مسجد بیایند ما نتیجه کار خود را گرفتهایم.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:58]
نکته هشتم : در کار فرهنگی نباید اجبار کنید بلکه باید دعوت کنید.
این شاخص رو در همه کارها در نظر بگیرید.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:59]
نکته تربیتی بعد »
برخی روحیاتشون تفریحی است نمیشود زیاد به این گروه سخت گرفت :
دیروز یکی از دوستان میگفت: رفیقش را دعوت کرده است بیاید دعای ندبه، بعد رفیقش گفته : من وقت ندارم.
بعد ادامه داد که همین که داشتم خودم با موتور میومدم دعای ندبه. اون رفیقم که میگفت وقت ندارم را دیدم، گقتم این موقع صبح کجا میخوای بری ؟ گفت : میخوایم بریم کوه.
بعد این بنده خدا به من می گفت: بیا این هم نیروهای ما.
من بهش گفتم: فلانی ناراحت نشو، برخی روحیات شون نیاز به تفریح داره و نباید انتظار داشته باشی اینها مثل خودت شبانه روز کار کنند. باید روحیه شناس بشی و این توی برخورد با انواع جوانها و نوجوانها بدست میآید.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 16:59]
نکته تربیتی بعد :
..........................................................................................................................................
فیلتر طبیعی برای تفکیک کلاس های نوجوانان و تفکیک بین نوجوان با استعداد مختلف
در مسجدی یک حلقه از نوجوانان داشتم، که برخی کامل شیطون و پر سر و صدا و برخی کامل آروم؛ هم دلیل روحیات اینها و هم به دلیل نوجوان بودن اینها سعی کردم برای هر دو دسته کلاسهای تفریحی برگزار کنم ولی یک کلاس هم در طول هفته داشتیم که نکات اخلاقی یا اعتقادی رو برای بچهها نوجوونا شرح میدادیم. اما شیطنت دسته اول در کلاس باعث میشد که دسته دوم هم تحت تأثیر شیطنتها قرار بگیرند و چیزی از کلاس متوجه نشوند. بخاطر همین نوجوونا رو جمع کردم و یک پیشنهاد دادم که دستهای که شیطنت دارند رو در یک روز برای کلاس بیارم و دستهای که ساکتترند رو در روز دیگر. در این بین برخی از کسانی که پر سر و صدا بودند یک سطح شیطنتشون کمتر بود و هر وقت شما باهاشون جدی صحبت میکردید، ساکت و آرام گوش میدادند یعنی شیطنتشان کمتر بود، رو هم به حلقه نوجوونای ساکتتر بردم. تقریبا جوری این کار رو کردیم که نوجوونا حس نکنند تبعیضی هست بلکه صادقانه دلیل تفکیک اینها رو بهشون گفتم. در یک مدل دیگر تفکیک برای همه نوجوونا اعم از شلوغ و ساکت کلاسی گذاشتیم و نمراتی را برای پایان کلاس، ساکت بودن در کلاس، فکر کردن بر روی موضوعات و دیگر پارامترهای مختلف نمره گذاری کردیم و نوجوانان رو بر حسب کسب نمره به دو کلاس تبدیل کردیم که اینطوری خود به خود یک فیلتر طبیعی رخ میداد.
حتی برخی اوقات جوونایی در جلسات نوجوونا شرکت میکردند بخاطر همین نوجوونا در خجالت میافتادند و در کلاس حرف نمیزدند؛
بخاطر همین یک جلسهای با جوونا گذاشتم و بهشون پیشنهاد دادم یک یک روز رو دور هم نشینی شامل نوجوانان و جوانان باشد، یک جلسه ویژه خود جوانان و دو جلسه هم ویژه نوجوانان تشکیل بدهیم که بشود یک کار درست و حسابی کرد.
محمدرضا مدرس, [12.07.19 17:03]
نکته تربیتی بعد :
سعی کن نظم کارها رو نگه داری ، نکات نحوه برخورد خوب با دیگران و مشکلات رو یاد بگیری، یک مدت کار فرهنگی کنی تا تجربه ات بالا برود و این نکاتی که گفتیم جزو اخلاقت بشه،
بعد یک جزوه دارم که جایی نذاشتم تحت عنوان خاطرات من اون تجربیات تلخ و شیرین خودمو نوشتم.
ولی فعلا همون 4 تا کتاب رو بخون.