✅ فکر و عاطفه (۱)
آیتالله شهید سید محمدباقر صدر:
دعوت اسلامى، دعوتی فکری و عاطفی و یا به عبارت بهتر دعوت به یک اعتقاد با همه مفاهیم و عواطفى است که آن اعتقاد به همراه دارد. این دعوت، مانند مکاتب فلسفى صرف، دعوت فکرى محض نیست که صرفاً به دنبال تحول عقیده بر اساس آن دعوت فکرى باشد و در همین حد باقی بماند. چنانکه در سطح دعوتهاى عاطفى و احساسىِ پست نیز نیست که صرفاً از احساسات بهرهکشى مىکنند و به دنبال پرورش احساسات بدون تکیه بر پایههای فکری خاص هستند. دعوت اسلامى از روش خاصى در ترکیب اندیشه و عاطفه و شکوفا کردن احساسات و عواطف بر اساس اندیشه، برخوردار است. بدینسان دعوت اسلامی در کنار اهتمام به بعد عاطفى و رشد آن در شخصیت اسلامى، ماهیت فکرى خود را حفظ میکند؛ زیرا این دعوت، هر عاطفهاى را از مفهومى خاص از مفاهیمى که نسبت به زندگی، هستى و انسان دارد، الهام مىگیرد.
رسالت ما (جلد پنجم گزیده آثار)، ص ۴۴۴.
دعوت اسلامى، دعوتی فکری و عاطفی و یا به عبارت بهتر دعوت به یک اعتقاد با همه مفاهیم و عواطفى است که آن اعتقاد به همراه دارد. این دعوت، مانند مکاتب فلسفى صرف، دعوت فکرى محض نیست که صرفاً به دنبال تحول عقیده بر اساس آن دعوت فکرى باشد و در همین حد باقی بماند. چنانکه در سطح دعوتهاى عاطفى و احساسىِ پست نیز نیست که صرفاً از احساسات بهرهکشى مىکنند و به دنبال پرورش احساسات بدون تکیه بر پایههای فکری خاص هستند. دعوت اسلامى از روش خاصى در ترکیب اندیشه و عاطفه و شکوفا کردن احساسات و عواطف بر اساس اندیشه، برخوردار است. بدینسان دعوت اسلامی در کنار اهتمام به بعد عاطفى و رشد آن در شخصیت اسلامى، ماهیت فکرى خود را حفظ میکند؛ زیرا این دعوت، هر عاطفهاى را از مفهومى خاص از مفاهیمى که نسبت به زندگی، هستى و انسان دارد، الهام مىگیرد.
رسالت ما (جلد پنجم گزیده آثار)، ص ۴۴۴.