بسم الله الرحمن الرحیم

لینک این مطلب در وبلاگ  بخش جستجو الفبا    پرسش و پاسخ فرهنگی کارهای عمومی و خاص در مساجد و دانشگاه

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆 ورود

 

برای دیدن کارهای هم میتونید واژه ی خط فرهنگی رو سرچ کنید.

 

مقدمه اول لزوم گوش دادن به بیانات رهبر انقلاب

مقدمه دوم در طول همه این کارها باید حواسم به روحیه ی متفاوت افراد، درس ، زندگی و خودسازی افراد توجه شود.

 

برای خواص

خواص چه ویژگی هایی دارند :

 ویژگی های افرادی که خاص هستند :

کسی که حاضر باشد صبر و حوصله برای مطالعه قرار دهد.

عمیق بودن در انقلاب و یا علاقه به انقلاب

منظم

اهل ناامیدی نیست که بگه بابا اصلا فایده نداره و نمیشه مشکلات کشور رو حل کرد.

اهل عمل به دانسته ها و اینکه در نظر نمی ماند چیزهایی رو که یاد گرفته .

خاص نبودن فحش نیست بچه مذهبی ای است که شاید آدم خوبی باشد ولی برای کار فرهنگی ما مناسب نیست . البته ساخت باید ساخته شود نه اینکه ما بخواهیم کسی که خودش ساخته است را بسازیم.

یکی از کلیدواژه های مهمی که میگم این هست که تفاوت بین " مومن سطحی و عمیق " چیست؟ از کتابهای شهید بهشتی و کتاب طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن رهبر انقلاب هم استفاده می کنم.

و تفسیر آیه ی یا ایها الذین امنوا امنوا

 

سایر کلیدواژه ها رو در لینک زیر میتونید ببینید.

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود 

این رو ببین

برای عوام هم باید صحبت های اخلاقی یاد گرفت و از طرفی اونها را وارد عمل کرد تا فقط به صورت ذهنی مطالب را یاد نگیرند و در عمل کاری نکنند.

علت کلید واژه ها

کلیدواژه ها باعث میشه در بین مفاهیم زیاد ما اهم و مهم کنیم.

در واقع باید فرد این کلیدواژه ها و موضوعات مرتبط با اون رو بدونه و سعی کن متناسب با هر کس یک یا چندتاش رو به عنوان حرف روشنفکرانه و حرف نو بزنه و ببینه فرد چه واکنشی نشون میده و در صورت نیاز بره سراغ یک حرف نو دیگر

ولی این روزها من اینجوری کار فرهنگی می کنم :

من ابتدا با افراد 5-6 ماه خوب رفیق میشم، نوع برخوردها و رفتارهاشون و .. در نظر می گیرم تا در مور اینکه آیا مستعد هست یا خیر دچار اشتباه نشوم.  و اگر دیدم مستعد است سعی می کنم یا

1- با دادن یک کتاب خوب و جذاب مثل رمان یا دادن جزوه کوچک یا یک کتاب کوچک کمی ذهنش رو بالاتر ببرم.

2-سعی می کنم اگر خیلی حوصله مطالعه نداره خودم کمی از مشکلات کشور یا اسلام حقیقی رو براش توضیح بدم و با خودم ببرمش گلزار شهدا  و کم کم بیارمش تو کارهای اجرایی و اگ

و اگر حوصله مطالعه است شد باهاش کار کتاب راه بندازم. اگر کتاب نخوند بگم بیا یک سری جلسه کتابخوانی

و اگر هم این نشد اقدام به همون کارهای اجرایی

در کل سعی می کنم مطالب نویی رو بهش بگم تا اگر بر اثر دیدن مشکلات فکر کار فرهنگی افتاد بیاد و از من نظر بخواد... و حداقل بدونه که کسی است که حرف های نویی میزند.

3- با افراد به فوتبال ، اردو راهیان نور، اردوی جهادی میرم.

4- از فضای مجازی برای احوال پرسی و پیجویی درس و زدن همون حرفهای نو در مورد افراد خاص و عام استفاده می کنم

5- به شدت مطالعه می کنم و سخنرانی طراحی میکنم جزواتی رو آماده می کنم برای مخاطبین و به شدت روی وبلاگ و آپارات کار می کنم تا هر موقع مخاطب مطلبی را خواست از پیش آماده داشته باشم و مثلا همین متن ها رو میکنم یک صفحه تو وبلاگ و یک فیلم تو اپارات تا دوباره اگر کسی پرسید دوباره ازم وقت نگیره.

6- به شدت هر هفته بریم گلزار شهدا و از شهدا میخوام خودشون مشکلات این هفته رو درست  کنند و به کار فرهنگی ما تأثیر بدهند.

از خدا بخوایم که به ما محتوای خوب و ایده و ..  سر راه ما قرار دهد.

* حواسم به این هست که در ماههای رجب، شعبان و رمضان ، نیروها با دعاها انس بگیرند.

* داشتن محصول و محتوا دیگران رو خود به خود جذب میکند.

این لینک زیر نحوه کار فرهنگی در مساجد و پیشنهادی در آنها است 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود 

برخی کارهایی عمومی که می شود بین نیروهای خاص و عام تقسیم کرد 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود

خیلی مهم است کسانی که میخواهند کار فرهنگی کنند دست خود را از مطالعه پُر کنند

نکته 7 از کارهای خودم این است که به شدت اعضایی که میتونم روی فکرشون تأثیر داشته باشم به صورت متناوب و دوره ای چک می کنم تا دچار انفعال نشده باشند.

بعد در این چک کردن ها خیلی ها میگن ما بلد کار فرهنگی کنیم و لازم است شما فایل های آماده داده باشی و بهشون ایده بدی.

نکته 8 از کارهای خودم : اگر مستعد بود که به یک فعال فرهنگی تبدیل شود و بتواند روشنگری و سخنرانی کند، سعی می کنم حتما بهش انگیزه بدم که به این سمت پیش برود.

یک تذکر : در مورد ساختن افراد حواسم باشد که ساختن به معنای تحمیل کردن نیست بلکه به معنای اینکه ما مداوم روشنگری کنیم و خود فرد به این نتیجه برسد که باید حرکت کند.

البته این نباید موجب تنبلی افراد هم بشه

علت اهمیت مطالعه شناختن همین روش ها است. این نوع نکات در کتاب تعلیم و تربیت شهید مطهری است.

 

دو لینک خوب در مورد کار تشکیلاتی از استاد پناهیان 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود 1              ورود2 

تذکر 2 : ما باید سعی کنیم خودمون ناامید  و از عوامل ساکن کننده پرهیز کنیم. خود به خود این به دیگران حرکت میدهد.

تذکر 3 : در بین همه این کارها حواسم به درس خواندنش ، تهذیب نفس ، ورزش و کار اقتصادی هست و مواظب کار فرهنگی اش اینها را زیر سئوال نبرد ولی در ضمن نمیذارم اینها هم کار فرهنگی را زیر سئوال ببرد. یعنی نمیذارم سکولار بشه.

این البته با گفتن اون کلیدواژه های اصلی که در اول گفتم ، حاصل میشود.

تذکر 4 : توجه به تولیدات تصویری چون مستند و فیلم کوتاه و بلند و سرود برای انتقال مفاهیم مهم است.

حتی تئاتر و نشریه و ...

 

9- به افراد مختلف زمینه ی بروز و ارائه کارهای فرهنگی رو میدم و حتی خیلی فضا را باز میذارم تا افراد انتقاد کنند و براشون کمبود ها رو توضیح میدهیم.

البته در عین آزادی به اعضا مسجد هم میگم باید خودشون رو از نظر فکری قوی کنند و اجازه ندهند که شبهات و مشکلات اونها رو از میدون به در بکنه.

میگم هر چقدر که ما اینجا اجازه ندهیم شبهات و مشکلات را بشنوید در بازار یا در سربازی این شبهات و سئوالات را خواهید شنید.

 

10- به شدت پرهیز میکنم از اینکه افراد تقلیدی بار بیایند و سعی می کنم به فکر واداشته شوند.

به شدت پرهیز می کنم از اینکه افراد احساسی بار بیایند.

در مورد نوجوانان به نظرم باید بجای محبت به آنها مسئولیت داد. زیرا رشد فکری مهم است نه رشد احساسی .

مثلا به برخی میگم مواظب باش شما تا اخر عمر اهداف ت رو بر اساس حرفهای ما بستی.

* تفاوت بین افسر جوان جنگ نرم و سرباز جنگ نرم را توضیح میدهم.

 

11- کار روی افزایش بصیرت سیاسی و آگاهی نسبت به مسایل روز ،

سعی می کنم بچه ها سطح معارف خود را روزنامه و سایت قرار ندهند.

12- یک دفتر یادداشت دارم و

 

0-12- مدام برنامه های روزانه خودم رو مینوسم و اگر کارهام کلا تمام شده بود سراغ ساخت ایده جدید میروم.

1-12- مدام استراتژی می نویسم و جلوی چشمم است و مدام بهش فکر می کنم تا بجای با ثباتی برسم و پس از رسیدن بجای با ثبات زیاد در اندیشه باقی نمیمونم و عمل می کنم .

2-12- ایده هایی که به ذهنم میرسد در لحظه را یادداشت می کنم تا اگر بر اساس سئوال افرادی ایده ای به وجود آمد با یادداشت نکردن به فراموشی سپرده نشه.

3-12- قولهایی که به افراد داده ام را یادداشت می کنم و مواظبم بد قولی نشود.

تذکر تا می شود به افراد قول نمیدهم . مدام سعی می کنم شلوغ کار نشود و با چند جا کار نکنم خصوصا کار اجرایی .

و سعی می کنم وابسته به خودم افراد را بار نیاورم.

شاید کار فکری با چند گروه کنم ولی کار اجرایی نه چون میدونم بد قولی میشود.

مثلا نوجوانی سئوالات زیاد فرستاد از یک مسابقه قرآنی ارجاع اش دادم به سایت پرسمان.

13- توجه به فیلم هشدار هایی که در مورد نخبگان دادیم.

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆 ورود

14- بهترین راه حل پویا کردن مساجد

15- مهمترین مشکل فرهنگی ما : نبودن خود ما هست

یک نکته از زندگی شهیدان بهشتی و مطهری

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆   ورود 

16-کار فرهنگی خواص و عوام استاد پناهیان 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود

17 - روابط عمومی و تقویت اراده

18- معرفی چند کتاب خوب

19- رصد و تحلیل و متوقف نشدن در مسایل قبلی

20- راه حل مشکلات کشور : حضور آگاهانه مردم در همه مسایل

فهم نظام سیاسی " امت و امامت "

21- تشکر از کارهای خوب دیگران

22- جزوه مدیریت شورای اسلامی

اخلاق مدیریتی

ناراحت نشدن از غیبت کردن دیگران از خودمان

استقلال شخصیت و حساس نبودن روی حرفها

انتقاد پذیری

 

23- مشکلات مسئولین جمهوری اسلامی 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود

 

24- نداشتن ایده عامل سکون است . 

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆     ورود  

 

25 - نکات تربیتی در وبلاگ      

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود

نکته شماره 3 روش تربیتی  

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆  ورود

 

26-  با تعامل با افراد مختلف و دارای شخصیت های متفاوت ، با شنیدن نظرهای مختلف ، با درگیری در مشکلات مختلف و ایده پردازی برای حل آنها، به یک روانشناسی تجربی و ایده های تجربی برسد. البته ایده هایی که با توجه به شاخص های اسلامی داشته شود.

مطالعه به شدت به شما کمک می کند که ایده های شما با توجه به شاخص ها باشد.

بشدت با دیدن کارهای دیگران برای ساخت مجموعه های جدید ایده بگیریم.

 

27- فضای عمومی خودمون رو به دیگران تحمیل نکنیم.

مثلا در ولادت دیده می شود که برخی هیأت ها گریه می کنند در حین مراسم، این تحمیل فضای خود به دیگران است و دیگران که درک نمی کنند میگن این چیه هست دیگه ؟

دعوای چپ و راست

و دعوای باحجاب و بی حجاب

 

مثال های فرهنگی :

مثلا من به دانشجوهایی که خیلی نمیشناسم ولی رگه های خوبی از دغدغه ی اجتماعی دارند میگم مواظب باش این کشور خیلی عقب مانده از اون جایگاهی که باید داشته باشه. سعی کن تلاش ت رو کنی و اگر به فکر کشور هستی سعی کن به جای خوبی در قدرت برسی تا جلوی این مسولین بد رو بگیری.

خیلی مواظب هستم که جوری با افراد صحبت نکنم که مجبور بشوند کاری رو انجام بدهند. بلکه به طور پیوسته مثلا هر هفته یک بار یک صحبت کوتاه میکنم و اجازه میدم خودشون خودشون رو برسون به اون حرف ها. در این نوع کار خیلی صبر میخواد زیرا ساختن انسان با ساختن ماشین فرق می کند ساختن انسان آجر به آجر پیش میرود.

 

28- کارهای خاص سر جای خود و کار عمومی هم سر جای خود نباید فقط یکی را انجام دهیم.

29- در زمینه های عمومی عدالت خواهی ، خیریه، و ..

30- اهم و مهم کردن در کارها

31- ویژگی های افرادی که خاص هستند :

صبر و حوصله برای مطالعه

عمیق بودن در انقلاب و یا علاقه به انقلاب

منظم

اهل مطالعه

اهل ناامیدی نیست که بگه بابا اصلا فایده نداره و نمیشه مشکلات کشور رو حل کرد. 

32- برگزاری کلاس برای زدن تلنگر در ذهن افراد

در جلسه های اول هم موضوعات جذاب رو مطرح می کنم و بعد خود به خود میشه جلسات بعد سخت تر صحبت کرد.

گاهی در جلسات میخواهم خود مخاطبین موضوعی را بیاورند و صحبت کنند.

من سعی می کنم جلسات را منظم برگزار کنیم ولو با تعداد کم و بعد دیدیدیم کم کم استقبال میشود. 

 

33- گاهی مثلا به گلزار شهدا میروم میام و یک عکس در وضعیت واتس آپ خودم میذارم. تا تشویقی بشه برای بچه های دیگه که برن گلزار.

نتیجه های خوبی هم داشته است.

گاها در مورد حضور در نمازجمعه

برخی میگن این ریا نمیشه ؟

البته همه کارهام رو نمیذارم.

 این آیه ی قرآن است " صدقه بدهید در پنهان و آشکار "

پنهان برای اخلاص است

آشکارا برای تشویق دیگران

 

34- جلوه های محیطی در مساجد مثل درخت، گلدان و جلوه های جبهه ای و هیأتی و تابلو های عمیق

35- سعی کنید از میان بچه ها مسئول بسازید.

36- افرادی را بسازید که دارای استقلال شخصیت باشند، و وابسته به حرف های دیگران نباشند.

37- سعی کنید خودتان هم ایده پردازی کنید طبیعتا خیلی از نکات به ذهن شما می رسد.

38- سعی می کنم تنها به یک مسجد در یک شهرستان یا در یک استان متوقف نشویم. بلکه راه خودمان را برای پیدا کردن نیروهای بیشتر باز می کنیم  و  به همه جا سفر کنیم.

روش هایی که برای حضور در جاهای دیگر استفاده می کنیم.

1- از طریق ارتباط با دانشجویان و طلاب، شهرستانهای دیگر .

2- تولید جزوه و دادن این جزوات به مسئولین فرهنگی مساجد، مسئولین تشکل دانشگاهها و مسئولین فرهنگی حوزه علمیه

3- از طریق ایجاد وبلاگ و آپارات

39- مواظب ایام تعطیلات عید و تابستان هستم.

بعضا به بچه های شهرستان های مختلف برای کار فرهنگی در عید و  تابستون پیشنهاد میدیم.

40- سعی می کنم جدیت در کار داشته باشیم.

41- به کسی قول همکاری بلند مدت و همه وقت در خدمتیم ندهیم! تا یک سال باهم کار نکردیم.

42- در هر سفر تبلیغی شماره تماس کلا کسانی که شرکت کردند در جلسه را می گیرم و اگر واتس اپ داشته باشند بهشون پیام میدم. این کار را در اتوبوس که دارم بر میگردم انجام میدهم.

هر موقع دوست داشتید پیام بدید، در اسرع وقت جواب خواهم داد.

پرسش و پاسخ فرهنگی 

سئوال اگر بچه های یه مسجد اهل  کلاس و گارگاه نباشن چجوری میشه جذبشون کرد؟؟

سلام

نکته مقدمه اینکه خودت رو به یک مسجد یا یک شهرستان یا یک استان محدود نکن چون نیروهایی مستعد در یکجا نیستند و نباید انتظار داشته باشی که همه استعداد ها در یک مسجد باشند یکی و دو تا هم باشند خوب هست.

یا خودت رو محدود به یگ گروه مثلا نوجوانان نکن و سراغ جوانان هم برو .

اگر خودت رو محدود کردی عملا  عملا در مسجد یک نیرو مستعد می بینی و بعد مأیوس می شوی.

من حتی بخش زیادی رو هم به ارتباط مجازی با چند دانشجو مستعد و طلبه های شهرهای دیگه ، پوشش مطلب در وبلاگ و تولید جزوه و مطالعه قرار میدم تا این محدودیت رو بشکنم. بعد می بینی در کل با تعداد زیادی مستعد رابطه داری گرچه در یک مسجد خودتون شاید یک مستعد بیشتر نباشد.

مقدمه دوم چالش خودت با اینها رو بکن یک سئوال فرهنگی برای خودت و حلش کن؟ اگر بتونی با این گروه به یک نتایج و تجربه خوبی برسی با خیلی گروه های دیگه خیلی ساده است .

 اول اینکه باید اول سعی کن با چند بار خوش و بش تفاوت روحیات اینها رو بشناسی .

دوم اینکه باید سعی کن زود عجله نکنی و هر مطلبی رو به کسی که نشناختی بگی .

من ابتدا سعی می کنم خوب بچه ها رو بشناسم و بعد به کسانی که مستعد هستند جزوه بدم و ببینم بازخوردش چیه؟

اول باید یک نکته رو بدونی که در کارفرهنگی مهمترین کار ساختن فکر است .

و این ساختن فکر  با چند روش زیر  در مورد این نوجوانان حاصل میشود :

 

1- مطالعه کتاب در اولویت اول

2- سخنرانی کردن برای اونها

3- پخش مستند و فیلم

4- مسابقه های حول اندیشه مثل مسابقه کتابخوانی و مقاله نویسی

5 -کارگاه های جذاب  مثل تحلیل ماهواره  برای افراد با روحیه متفاوت جواب میده.

اما در عمل :

من الان تو شهرستان خودمون با یک نوجوانانی سرو کار دارم که سه دسته اند :

دسته اول کسانی هستند که خودشون، یک جزوه بهشون بدی میخونند و خوششون می آد و اتفاقا یک جزوه دیگه بدی هم میخونند. البته تعداد این ها کم هست

دسته دوم یک مقدار شر و شور هستند و تو کلاسها هر 10 دقیقه یکبار تیکه میندازند و میخندند ولی در کل حاشیه هاشون کمتر هست، وقتی شما نکات خوبی میگی دقت می کنند و سئوالاتی رو پیرامون اون مطالب خوب مطرح می کنند. البته کمتر به سمت عمل می روند که این یک مقدار طبیعی است چون اولین بار هست که این موضوعات رو شنیدند.

جزوه به شون بدی 80 درصدشون نمیخونند ولی اگر نکات همون جزوه رو براشون سخنرانی کنی گوش میدن.

کلاس های اینها رو به صورت ترکیبی در مسجد و پایگاه میذارم . در مسجد دیدم کمتر حاشیه میرن ولی در پایگاه چون راحت ترند خیلی حاشیه میرن.

برای اینها یک کلاس گذاشتم سخنرانی ، یک کلاس گذاشتم نکات قرآنی ، یک کلاس ریاضی ، یک کلاس فیلم و مستند.

به دلیل اینکه کلاس های سخنرانی خشک تر هست با کلاس فیلم نرم ترش یکنیم ، کلاس نکات قرآنی در عین اینکه سخنرانی هست در واقع، ولی چون نکات قرآن است استقبال می کنند.

دسته سوم : کسانی هستند که خیلی شر و شورند و  با هر جمله تو یک تیکه میندازند و شما ده بار باید به اینها بگی حاشیه نرو. و مدام کلاس رو ساکت کنی .

برای اینها باید هم سخنرانی کرد و هم نکرد یعنی در عین اینکه اهل سخنرانی نیستند ولی اگر نکاتی مذهبی هم بگی یک سری دریافت هایی رو دارند و می فهمند. ولی خب طبع شون کلاً شوخی است . جالبه اگر راجع به جن ، جادو ، داستانهای مرتاض ها اشاره کنی سرو پا گوش می ایستند.

این دسته رو جامع هدف مطالعاتی خودت قرار نده در واقع یک سری نکات رو بهش بگو ولی مجبور میشی یا برای اینها فیلم بذاری - که در همون نمایش فیلم هم حاشیه میروند - ولی بذار براشون فیلم را .

برای اینها باید سالن فوتبال و کوهنوردی و اردو ببری.

مسابقه طناب کشی و دویدن با گونی و ... کارهایی عمومی

و در کل برای هر سه دسته باید برنامه های اردویی و تفریحی هم داشته باشی.

اما در مورد سه دسته :

1- من خودم در ابتدای کلاس اینها که در مسجد گذاشتم نه در پایگاه بهشون گفتم صد در صد روحیه شما یکی نیست و نمیشه یک کلاس برای همه تون گذاشت چون خودتون حوصله تون سر میره و برخی سخنرانی براشون خوبه و برخی نیست.

 

دو نوع کار و کلاس انجام می دیم ولی گفتم اختیار با خودتون هست که کدوم برنامه رو میخواید بیاید.

 

1- کلاس اول : دو شنبه بعد از نماز مغرب و عشاء تو مسجد ، کلاس نکات قرآنی است این کلاس ویژگی این هست نیم ساعت سخنرانی می کنم و بعد شما سئوال و پرسش و پاسخ می کنید؛ بعد یک جلسه شما سخنرانی می کنید برای جمع .

هر چند جلسه یکبار هم فیلم و مستند میذاریم.

روزهای پنج شنبه هم در حیاط مسجد یا سالن فوتبال ، برنامه های ورزشی میذاریم.

جمعه ها ساعت 8 صبح یا ...   کوهنوری و پیاده روی می رویم. و گلزار شهدا

 

2- برای کلاس دوم : هم برنامه های ورزشی هست و برنامه های تفریحی و روزهای که گلزار شهدا میرویم . کسانی که حوصله سخنرانی و آماده کردن متن ندارند بیان این کلاس .

بعد یکی دو هفته که طبیعی جدا شدند برای همین گروه دوم هم یک سخنرانی هایی میارم. ولی جلسات ابتدای این کلاس میذارم این دومی تفریحی باشه تا کسانی که شر و شور هستند خودشون بیان این دومی.

حالا کسانی هم هستند که کلا اهل فحش دادن و حاشیه ها هستند. اگر کلاس ها رو تو مسجد بذاری خوبیش این هست که اینها تو مسجد اگر بخوان فحش بدهند راحت میتونی بگی تو مسجد هستیم ها و دیگران هم بهش تذکر میدن.

در کل هم یک فیلتر نامحسوس تو ذهنت داشته باش و برای کسانی که خیلی مستعد هستند جزوه بزن و بهشون بده

 

تو این فیلتر خصوصی اصلا اینطور نیست بخوای یا بک نفر یا دو نفر جلسه خصوصی بذاری . برای اینها در کلاس نوع اول توجیه شون کن.

 

دیگران اعضای این کلاس نوع اول شاید فهم شون به برخی چیزهایی که اینها میفهمند ، نرسد ولی بالاخره می‌شینند تو جلسه پس یعنی بخشی از وقت کلاس نوع اول رو بذار برای صحبتهای خاصی که اون دو سه نفر خاص راحت میفهمند. در آخر هر جلسه اعلام کن هر کی میخواد بره و هر کی میخواد سئوال کنه.

 

به اون دو سه نفر خاص کتاب جزوه بده و شاید میشه در همون کلاس نوع اول اعلام کرد یک کلاس تحلیل فرهنگ داریم که یک ساعت سخنرانی است فقط و شرط این هست که در هر جلسه یادداشت باید کنی و ببین کی میاد؟  اگر اون دو سه نفر خاص خودشون آمدند برگزار کن اگر نیامدند، سعی کن همون مباحث رو بندازی در کلاس نوع اول .

این برگزاری کلاس هم خیلی به این ربط دارد بالاخره تو هم مطالب خوبی ارائه بدی.

البته نوجوانان هر چی بگی گوش میکنند ولی تو سعی کن با بحث های فکری ، سطح شون رو بالا ببری

 

من یک چند صحبتی که اینجا کردیم رو برات فرستادم بین 10 نوجوان حدود 4 تا شون اتفاقا از این نوع صحبت استقبال می کنند.

 مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا👆    ورود

👆برای نوجوانان که شر و شور کمی داشتند انجام دادم. در آخر هم پرسیدم برای تو پول مهمتر است یا فکر یعنی موضوع رو برمی گردونم و از خودشم سئوال می کنم .

 کلا حواسم هست بحث می گیره یا نه اگر گرفت ادامه میدم و اگر نگرفت میذارم ادامه ش یک جلسه دیگه

برخی اوقات هم از نوجوانان سئوالات چالشی می کنم :

1- مثلا کسی خواست خودکشی کنه شما چی بهش میگید ؟

2- کسی خواست نماز رو ول کنه شما چی بهش می گید؟

حتی روی جوابشون هم دوباره سئوال می پرسم و شرایط خاصی رو برای سئوال میگم و دوباره ازش میخوام که حالا چی میگی ؟

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا     ورود

خب بعد متناسب با شرایط عملی سئوال بفرست

گذاشتن مستند سیاحت غرب که راجع مرگ هست یا کلیپ های اینجوری یا کلیپ های تأثیرگذار برای کلاس نوع دوم خوب هست.

لینک کارهای عمومی برای افرادی که کلا تو فاز سخنرانی و کارگاه نیستند:   

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا    ورود

این هم یک مسابقه عمومی برای دانش آموزان مدرسه ای که همه بچه هایش اکثرا اهل شیطنت و شر و شور بودند.    

مشاهده لینک مرتبط با عنوان بالا  ورود